Spośród dziesiątek różnorodnych przewodów estradowych, mikrofonowych i instrumentalnych są też te dedykowane specjalnie do oświetlenia. DMX, bo o nich mowa pozwalają na komfortowe sterowanie oświetleniem. Pełna ich nazwa to Digital MultipleXed Protocol i jest to system, który niepodzielnie króluje obecnie w większości systemów oświetleniowych. Przewody te obecnie dostępne są najczęściej w dwóch wersjach 3 oraz 5 pinowych XLR i w zależności od wybranej wersji możliwe jest uzyskanie konkretnych efektów. Dzięki zastosowaniu tego rodzaju okablowania możemy skonfigurować system oświetleniowy na dosłownie każdą imprezę.  

Standardy DMX 

Początki systemu DMX-a zaczęły się już w połowie lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Przez kolejne lata jak technologia ta ewoluowała trwał spór w środowisku na temat tego czy stosować 3 czy 5-pinowe złącza XLR. I dziś kwestia ta nie do końca została rozstrzygnięte i dlatego też, w obiegu są zarówno 3 jak i 5 pinowa odmiana tych kabli. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że XLR 3 pinowe wykorzystywane przez dźwiękowców są przystosowane do transmisji sygnałów audio w paśmie 20 Hz-20 kHz, natomiast sygnał DMX jest sygnałem cyfrowym w formie fali prostokątnej o dużej zawartości wyższych harmonicznych i tym samym potrzebie szerokiego pasma, zatem wymaga przepływu rzędu 250 kbitów/sekundę. Z tego też względu nie zaleca się stosowania kabli, które są wykorzystywane przez dźwiękowców. Zdecydowanie najodpowiedniejszymi kablami do oświetlenia są 5 pinowe  XLR o standardzie DMX512. 

DMX i inne urządzenia 

Kable DMX oprócz tego, że jest przeznaczony do łącznie poszczególnych świateł ze sobą i podpięcia ich pod system sterowania, to umożliwiają połączenie z cyfrowymi wzmacniaczami audio.  

Na co zwrócić uwagę przy zakupie 

Przy zakupie kabli o standardzie DMX512 wymogiem jest korzystanie z ekranowanych kabli, złożonych z dwóch par skręconych ze sobą przewodów oraz dodatkowego ekranu z foli aluminiowej. Kable takie powinny też charakteryzować się małą pojemnością pomiędzy przewodnikami oraz impedancją charakterystyczną – falową w granicach 85-150 Ω. Kable powinny być chronione płaszczem z PVC, PTFE, poliuretanu lub polietylenu. Zaleca się by długość kabla nie przekraczała 300 metrów, wtedy obejdzie się bez dodatkowych wzmacniaczy sygnału. Dobrze jest kupować kable o podwyższonej odporności, z tzw. grubym oplotem. Okablowanie takie jest odporne na nadepnięcia, zgięcia i nie ulega uszkodzeniu. Jest to bardzo ważne zwłaszcza w przypadku imprez masowych, gdzie należy zapewnić uczestnikom imprezy maksimum bezpieczeństwa.  

Podsumowanie 

Pamiętajmy, że nawet najmniejszy i najdrobniejszy element naszego systemu może mieć wpływ na końcową jakość. Dlatego warto dokładnie przeanalizować jakiego okablowania potrzebujemy i o jakiej długości. Nie warto zbyt nadto oszczędzać na okablowaniu, bo to będzie nam się mściło na scenie. Dlatego warto zainwestować w dobrej jakości kable i dobre końcówki.